Ania Karpowicz

flecistka // concert flutist

o mnie

flecistka. kuratorka. aktywistka.

Absolwentka studiów solistycznych w Hochschule für Musik Detmold w klasie Janosa Balinta (2011) i Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie Antoniego Wierzbińskiego (2009). Laureatka ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych w Polsce i w Niemczech (1999-2015). Stypendystka „Alumni Verein” Detmold oraz trzykrotnie laureatka indywidualnego stypendium  artystycznego m.st. Warszawy.

W latach 2006-2008 flecistka European Union Youth Orchestra. W ramach współpracy z EUYO występowała w Royal Albert Hall (the PROMS), Berliner Konzerthaus, Concertgebouw, Zurich Tonhalle i wielu innych salach koncertowych Niemiec, Szwajcarii, Włoch, Danii, Łotwy i Kazachstanu koncertując z takimi osobowościami jak Sir James Galway, Janine Jansen, Andrey Boreyko, Vladimir Askenhazy.

Specjalizuje się w mikro-projektach miejskich realizowanych we współpracy ze społecznościami lokalnymi. W latach 2010-2012 prowadziła autorską scenę „Lokal Na Poważnie”, w ramach działania której odbyło się 26 koncertów i zabrzmiało 21 prawykonań interpretujących fenomen Nowej Warszawy (Z. Dowgiałło, D. Przybylski, W. Błażejczyk, i in). W 2014 roku jako kuratorka brała udział w cyklu koncertów „WawaParis1914” wraz z Mariuszem Kłubczukiem i Barbarą Kingą Majewską wprowadzając muzykę klasyczną do przestrzeni publicznej, także na zaproszenie festiwalu tworzenia przestrzeni miejskiej „War<So>Vie”. W 2015 roku zrealizowała cykl 12 podwórkowych warsztatów „Dźwiękolory” z muzyką klasyczną i współczesną dla wspólnot lokalnych Śródmieścia. Projekt „Dźwiękolory” realizowany w Stacji Falenica otrzymał nagrodę portalu CzasDzieci „Złote Słoneczniki” dla najlepszych zajęć muzycznych w Warszawie.

W 2017 we współpracy z pianistą Markiem Brachą zainicjowała festiwal miejski „WarszeMuzik” – serię muzycznych interwencji w przestrzeń publiczną, realizowaną w podwórkach przedwojennych kamienic-ostańców getta warszawskiego. Festiwal „odpomina” historię Warszawy z pomocą muzyki kameralnej kompozytorów polskich żydowskiego pochodzenia: Władysława Szpilmana, Aleksandra Tansmana, Zygmunta Kasserna, Mieczysława Wajnberga. Podczas dwóch edycji festiwalu (2017, 2018) zabrzmiało 11 koncertów w 6 lokalizacjach oraz specjalny recital na zaproszenie Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. W 2018 roku program festiwalu został rozszerzony o utwory młodych kompozytorów izraelskich (Aviya Kopelman) i utwory kameralne klasyków XX wieku (Aaron Copland). W 2019 roku zabrzmi 8 koncertów w 2 lokalizacjach, 7 grudnia swoją premierę będzie miała płyta LP „WarszeMuzik” z muzyką Mieczysława Wajnberga.

Od 2003 roku Ania Karpowicz aktywnie współpracuje z kompozytorami, ma w swoim dorobku wiele prawykonań i 37 utworów jej dedykowanych.

W 2013 roku założyła kooperatywę muzyczną Hashtag Ensemble i kieruje jej pracami, realizując koncerty repertuarowe z muzyką XX i XXI wieku, a także angażując się w inicjatywy improwizatorskie i edukacyjne. Hashtag Ensemble występuje na festiwalach muzyki współczesnej, ale także gra z przechodniami na ulicy utwory L. Andriessena i improwizuje w starej cysternie na wodę. Grupa ma w dorobku płyty: improwizacyjne „Visegrad Songs” (2015), #WITKACY (2018) i repertuarowe #NetworkMusic (2018), „Trash Music” (2018), płyty ukazały się nakładem Requiem Records Opus Series. Grupa wykonuje finałowe kompozycje w konkursach kompozytorskich: im. T. Bairda (2017), T. Mycielskiego (2019), im. T. Serockiego (2017, 2019). Hashtag Ensemble występuje na festiwalach muzyki nowej w Polsce i Europie: Tallin Afekt Festival, POLIN Music Festival, Sacrum Profanum, Warszawska Jesień, Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Ogrody Muzyczne, Festiwal Awangardy i Tradycji Muzycznej KODY i in.

Ania Karpowicz jako solistka występowała na festiwalach: International Chamber Music Festival w Rydze, Musica Electronica Nova, Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawskie Spotkania Muzyczne, a także w Filharmonii im. A. Rubinsteina w Łodzi, w Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga, salach koncertowych Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Hochschule für Musik Dresden, Folkwang Universitat der Künste Essen, Studiu Koncertowym Polskiego Radia, sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina i in.

Plany koncertowe Artystki na sezon 2019-2020 obejmują Polskę, Izrael, USA i Niemcy.

Ania Karpowicz jest prezeską zarządu Fundacji „Sfera Harmonii”, mieszka w Tel Awiwie z mężem i trójką dzieci Antoniną, Ignacym i Michaliną.